WSPOMNIENIA Z WYCIECZKI SZLAKIEM PIASTOWSKIM - 2018/19

WSPOMNIENIA  Z  WYCIECZKI  „SZLAKIEM  PIASTOWSKIM”

13.05.2019 (poniedziałek)

START

O godz. 5:00 rano, mocno zaspani ruszyliśmy na podbój Poznania.

KOZIOŁKI
Po godzinie 11:30 byliśmy już na miejscu
i z niecierpliwością czekaliśmy na wyjście poznańskich koziołków, słuchając miejscowych legend. W samo południe ujrzeliśmy na ratuszu słynne koziołki.

MUZEUM ROGALOWE

W Muzeum Rogalowym braliśmy udział
w przygotowaniu, według specjalnej receptury, „Rogali Świętomarcińskich”.
W trakcie pokazu Pan Kuchmistrz rozbawiał nas opowieściami w gwarze poznańskiej. Dowiedzieliśmy się m.in. co to: „syry”, „giry”, „mele” czy ‘kalafa”.
Na koniec zostaliśmy poczęstowani rogalami oraz otrzymaliśmy Certyfikat Rogalowego Czeladnika.

SPACER PO OSTROWIE TUMSKIM

Na Ostrowie Tumskim widzieliśmy gotycką Katedrę Poznańską. Pochowani są w niej sławni władcy Polski: Mieszko I, Bolesław Chrobry, Mieszko II, Kazimierz Odnowiciel, Przemysław II,

NOCLEG NA POLACH LEDNICKICH

Po dniu pełnym wrażeń pojechaliśmy na miejsce noclegu, czyli na Pola Lednickie. Ich założycielem był śp. dominikanin ojciec Jan Góra. Znajduje się tam słynna Brama Ryba, zwana także Bramą Trzeciego Tysiąclecia. Przez nią przechodzą uczestnicy corocznych Ogólnopolskich Spotkań Młodzieży na Polach Lednickich.

WIECZORNE OGNISKO

Po obiadokolacji, miło spędziliśmy czas na ognisku, grając w gry i zajadając się kiełbaskami.

14.05.2019 (wtorek)

BISKUPIN

Po śniadaniu wyruszyliśmy w godzinną drogę do rezerwatu archeologicznego w Biskupinie. Jest on jednym z największych w Europie. Duże wrażenie zrobiła na nas rekonstrukcja osady obronnej na półwyspie ( istniejącej w VIII w. p.n.e.), składającej się z domów, bramy i wału obronnego.  Byliśmy też w wiosce piastowskiej.

PRZEJAZD KOLEJKĄ WĄSKOTOROWĄ

Po zakończeniu zwiedzaniu Biskupina udaliśmy się na przejazd kolejką wąskotorową, której  tory były oddalone 60 centymetry od siebie, podczas gdy normalne są w odległości ok. 90 centymetrów. Z kolejki roztaczały się niezwykłe piękne widoki.

STRZELNO

Pierwszym obiektem w Strzelnie był Kościół  Świętej Trójcy i Najświętszej Maryi Panny. Zobaczyliśmy tam niesamowite romańskie kolumny z XII w., które przedstawiają cnoty
i wady człowieka. Pan przewodnik odsłonił dla naszej grupy ołtarz, na którym widniała rzeźba Jezusa powieszonego na krzyżu. Następnie przeszliśmy do starszego kościoła zbudowanego w stylu romańskim, który ma wyjątkową akustykę. Zwiedzanie zakończyliśmy w przykościelnym muzeum.

REJS STATKIEM PO GOPLE

W Kruszwicy szybko zjedliśmy ciepły, regeneracyjny posiłek i udaliśmy się na rejs statkiem po jeziorze Gopło. Rejs był bardzo przyjemny, bawiliśmy się świetnie.

MYSIA WIEŻA

Do Mysiej Wieży prowadzą kręte schody, po których podekscytowani weszliśmy na szczyt.

Po drodze przypomnieliśmy sobie legendę o złym królu Popielu, którego myszy zjadły właśnie w tej wieży. Na szczycie było zimno i wietrznie, ale nie przeszkodziło nam to w oglądaniu rozległego widoku na jezioro Gopło i Kruszwicę.

WIECZORNA ANIMACJA

Po przybyciu na Pola Lednickie zjedliśmy obiadokolację, po której zostaliśmy zaproszeni na niezwykle ciekawe animacje przygotowanie przez pracowników ośrodka. Zabawa była niesamowita, a my graliśmy w wiele gier, które nam się spodobały. Podzielono nas na dwie grupy, rywalizacja między nami prowadzona była na wesoło z wykorzystaniem kolorowych, wielkich chust KLANZY.

SEN

Wymęczeni tym męczącym, ale świetnym dniem, wróciliśmy do swoich pokoi i poszliśmy spaćJ

15.05.2019 (środa)

MUZEUM PIERWSZYCH PIASTÓW NA OSTROWIE LEDNICKIM

Na wyspę, Ostrów Lednicki, dotarliśmy promem. Zobaczyliśmy historyczne miejsce chrztu Mieszka I, czyli Chrztu Polski z roku 966. Na nas wszystkich zrobiło to duże wrażenie.

W tym dniu pogoda nam nie sprzyjała J

MUZEUM POCZĄTKÓW PAŃSTWA POLSKIEGO

Z wyspy ruszyliśmy do Gniezna, by odwiedzić Muzeum Początków Państwa Polskiego.  Słuchaliśmy z zaciekawieniem opowieści z czasów piastowskich, w międzyczasie oglądając eksponaty, których było ponad 500! Największą uwagę zwróciły regalia królewskie oraz bogato zdobione insygnia władzy biskupiej.

STARÓWKA GNIEŹNIEŃSKA

Pani przewodnik ukazała nam jak rynek wyglądał przed II wojną światową.

KATEDRA W GNIEŹNIE

W Katedrze wysłuchaliśmy wiele historii i przypuszczeń sięgających czasów pierwszych Piastów. Zobaczyliśmy pięknie zdobiony relikwiarz św. Wojciecha. Podtrzymują go cztery figury symbolizujące stany społeczne: mieszczaństwo, chłopstwo, duchowieństwo i szlachtę. Relikwiarz wzbudził w nas zachwyt.
W Katedrze koronowanych było 5 królów Polski: Bolesław Chrobry, Mieszko II, Bolesław Śmiały, Przemysł II, Wacław II.

DRZWI GNIEŹNIEŃSKIE

Zaraz po zwiedzaniu Katedry udaliśmy się by zobaczyć słynne Drzwi Gnieźnieńskie. Przedstawiające one sceny z życia św. Wojciecha, który zginął podczas misji chrystianizacyjnej pogańskich Prusów.

Ciekawostką jest to, że lew znajdujący się na boku drzwi, widnieje również na banknocie dwudziestozłotowym.

POWRÓT

Z Poznania wyjechaliśmy około godziny 15:00. W autokarze wspominaliśmy dobre chwile i obiecaliśmy sobie, że jeszcze kiedyś tam wrócimy. Zahaczyliśmy także o McDonalda, z czego byliśmy niezwykle zadowoleni. Do domu dojechaliśmy o 22.30.

Relację przygotowały:

~~ADRIANNA WOLAREK~~  ~~WERONIKA PIEKARCZYK~~